Aku suka bila aku berseorangan. Aku suka bila aku berada dalam dunia aku. Aku suka lari dari masalah dengan berseorangan. Aku suka bila aku duduk di surau dan masjid. Kerana aku masih mencari jawapan yang aku pun tidak tahu apa persoalannya dan jawapannya. Dan pada ketika ini, aku suka lafazkan "Lailahaillah" mengikut alunan yang aku selalu dengar waktu aku kecil. Ibu. Dia buaikan aku. Dia alunkan aku "Lailahaillah". Yang mana hingga sekarang, bila aku lafazkan ikut alunan itu, aku akan menangis. Terkenangkan ibu. Bagi yang kenal aku, hati aku akan jadi macam tissue bila fikir tentang ibu. Hebatnya ibu dia alunkan lafaz tu bila dia dodoikan aku dan mampu buat aku ingat lagi suara dan alunan Ibu. Ya, aku masih ingat lagi suara yang sebenar itu.

Tidak sekali akan lupa.


23-10-12
11.22 PM
Musolla Al-Ghazali

Leave a Reply