(Luqman menasihati anaknya dengan berkata): "Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalasNya); kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuanNya; lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi.(Luqman:16)


Hari ini bukan hari biasa.

Tiba-tiba aku rasa sedih.Teramat sedih. 

Aku text ibu dan beritahu dia aku teringat zaman aku yang nakal dulu. Ibu menangis bila lihat aku kena rotan dengan ayah. Dan aku menangis bukan kerana sakit nya rasa kena rotan, tetapi sebab aku tak sanggup lihat ibu menangis sebab aku. Aku yang gelap. Memori yang sepatutnya kelakar bila dikenangkan pada sudah meningkat remaja ini tiba-tiba bertukar menjadi satu keinsafan. 

Dalam fikiran tertanya-tanya adakah aku ini anak yang soleh pada ibu dan ayah aku? 

Aku takut kalau aku bukan anak soleh kepada mereka. Aku takut sebab aku tahu aku banyak dosa pada mereka. 

Dan terus ibu call aku. 

Lega rasanya. Bersyukur pada Allah aku ada Ibu yang sentiasa berada dekat dengan aku. Ada dekat dengan aku bila aku susah dan senang. Beri aku semangat. Sokong apa yang aku buat. tahu isi hati aku. Alhamdulillah. 

ps: Ibu, I know you will read this. I love you.

Leave a Reply