Dah lama aku pencilkan diri dari semua orang. Balik kolej pun sekejap-sekejap sahaja. Justify 'lama' ? Hari ini, officially masuk 5 hari. Ramai yang tanya aku kemana. Aku keluar jalan-jalan sekitar Kuala Lumpur. Aku bosan duduk di hostel online dan baca timeline, news feeds. Jadi, aku delete twitter. Aku deactivate facebook. Tapi facebook personal aku sahajalah. Bukan acc yang satu lagi, acc itu penting untuk aku follow up apa sahaja isu semasa. Tapi masalahnya aku masih ada google plus. Jadi aku hanya 'buang masa' di google plus serta blog ini. At least google plus tiada manusia palsu, tiada hipokrasi, tiada manusia-manusia yang tikam dari belakang.

Hendak dicatatkan di sini, sepanjang 5 hari aku sudah ke banyak tempat. Tapi tujuan utama aku adalah ke masjid. Jadi hari ini aku ke Masjid Jamek serta Masjid Ar-Rahman. Rumah Allah. Iktikaf di situ buat aku rasa tenang hati. Ustaz pun kata aku dilanda duka. Aku sedang bersedih. Aku masih tak tahu apa punca. Apa sebab diri aku jadi begini.  Jadi aku tekad aku akan cari punca kenapa hati aku jadi mcm ni. Kenapa hati aku rasa ada satu perasaan yang tidak tenang. Tetapi bila aku sujud, bila aku zikir, aku rasa dekat dengan Allah. Aku mengadu dengan Dia. Tetapi aku tak tahu bila akau bertemu jawapan.
Tak lupa juga Musolla Al-Ghazali kesayangan aku yg berada di kolej aku juga antara tempat wajib hadir hari-hari. Bila aku keluar, aku lihat ramai orang. Bermacam ragam. Yang miskin mengemis. Yang kaya membeli dan terus mengeluarkan duit.

Hari ini, ramai sangat aku lihat manusia mengemis. Bajunya compang camping. Diri tidak terurus. Kaki dimamah kuman kerana diabetis barangkali. Ada yang jual tissue juga. Hari ini, aku didatangi oleh seorang yg aku assume dia ada penyakit apa ntah. Aku malas belajar biologi dulu. Tak suka subjek sains dari kecil. Senang cerita, dia ada penyakit. Ayat dia macam ini :

"Adik, tolong abang dik, dalam satu dua ringgit cukuplah"


Aku sebak. Sebak.

Aku doakan abang tadi dipermudahkan hidupnya. Dimurahkan rezekinya. Amin.

One Response so far.

  1. Aku faham perasaan ko man..Aku lalui gak benda yang sama..

Leave a Reply