Assalamualaikum w.b.t


"Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu." (At-Taghaabun:11)

Bila Allah bagi kita nikmat, kadangkala dia datangkan dengan ujian. Begitu juga sebaliknya. Bila Dia datangkan ujian, Dia datangkan nikmat. Cuma, kita antara sedar dan tidak. Pernah kah kita terfikir tentang ini?

Nikmat untuk balik kampung. Alhamdulillah, akhirnya setelah berapa lama tidak dapat pulang. Tertunai juga hajat untuk bertemu ibu. Cumanya, Dia datangkan ujian yang kecil. Di pertengahan jalan.

Hati ini diuji. Hati ini diganggu. Salah faham berlaku. Moga tiada apa yang berlaku.

Bila nikmat datang, kita sebut "Alhamdulillah". Bersyukur dengan apa yang Dia kurniakan. Juga. Bila kita diberi ujian, ucaplah syukur "Alhamdulillah" kerana pasti ada hikmah disebalik ujian yang menimpa. Allah maha mengetahui. Dia maha mengatahui apa isi hati kita. Dia tahu apa yang sebenar-benar kejadian.Allah maha berkuasa.



Leave a Reply